Olcsó húsnak híg a leve

 

Ez a mondás sokszorosan igaz az építkezésre is.

Persze, mindenki igyekszik a lehető legköltséghatékonyabban kihozni a házat a rendelkezésre álló keretből. Ez annál, aki először adja fejét építkezésre még rendben is van, de néha még én is belefutok olyan dolgokba, amit később megbánok.

1.,

Tavasszal kezdtem el építeni egy kis 30 m2-es házat. A fatelepen „jó árban” lehet beszerezni a faanyagot, de olyan volt a telepen lévő lucfenyőnek a minősége, hogy nem mertem egy darabot sem elhozni belőle, mondtam a megrendelőnek, hogy várjuk meg a borovi szállítmányt. Néhány hét múlva meg is érkezett, de olyan vizes volt, hogy gyaluláskor beragadt a gyalukés. Lehetett vagy 30 % a nedvesség tartalma! Az alacsony ár miatt szárításról szó sem lehetett, meg az is lett volna vagy 2 hét. Így nem volt más választásom, (mert szorított az idő, hiszen a saját házamat is fel kell építeni szerkezetkészen még ebben az évben) nekiláttam a vizes fából megcsinálni a vázat,


 


majd megkapta az OSB borítást


 


és a tetőfedést, és úgy hagytam, hadd száradjon míg kint vagyok Svédországban.


 


Máté a hétvégén megmérte a szerkezeti elemek nedvesség tartalmát, de még mindig volt olyan, aminek 18-20%-os volt. Hát így még továbbra sem lehet befejezni a házat. De olcsó volt a faanyag. Nem beszélve arról, hogy a nagy méretkülönbségek miatt még gyalulással is el kellett töltenem néhány napot. Úgy saccolom, cca 4 kilométernyit gyalultam. Csak az anyagminőség miatt rá kellett dolgoznom 2 hetet.

Itt szerdán megrendeltem a faanyagot, pénteken meghozták.


 


Jóval a duplája mint a tavaszi eresztés, viszont száraz, gyalult, milliméter pontos, nem csavarodik, nem vetemedik, nem penészes, nem kell válogatással az időt tölteni, csak össze kell csavarozni és áll mint Katiban a gyerek!


A jövő héten kész leszek a 100 m2-nyi ház falaival. Nem mindegy!

2.,

Az ABACUS vendégházunk


építésekor kaptam a német barátomtól egy kézi tűzőgépet, hogy a fóliázást azzal csináljam. Ez lassan 8 éve volt, de még mindig megvan, kisebb munkákhoz jó, de egy családi háznál már a nap végére ki lesz a csuklóm. Ezért is vettem 3 éve az új házunk építése közben egy tűzőkalapácsot cca 8 000 forintért. Elég masszívnak tűnt, így a 14 000.- forintosra sajnáltam kiadni a pénzt. Jó lesz az olcsóbb is! Becsülettel végig dolgozta a házépítést, de a végén már voltak gondok.

Most újra be akartam vetni, de néhány ütés / tűzés után végleg beadta az unalmast, így megvettem a drágább de profi szerszámot. Ég és föld! A gond csak annyi, hogy egy fél napom ment rá először a kínlódásra, majd az új szerszám beszerzésére.

3., 

Azért legyen itt egy pozitív eset is.
Amikor 3 éve elkezdtük építeni a házunkat, MAKITA gépeket vettem, kivéve a gérvárót. Az egy EINHELL volt. Kb. 2 hétig bírta, utána leégett a motorja, garanciába kicserélték, majd gyorsan eladtam és vettem egy MAKITA gérvágót. Azóta is megvan. 
A csavarbehajtó hegy a gyorsan fogyó szerszámalkatrészek családjába tartozik. Kivéve ha minőségi. A több ezer csavar behajtása során kb 6-8 db behajtóhegy "fogyott". Nem a kínaiból :-) ! Ebből is MAKITA-t vettem és igencsak meg voltam vele elégedve.

Amikor svédiába készültem, beszaladtam Misihez a MAKITA szaküzletbe, de éppen akkor nem volt neki se készleten, se megrendelésre behajtóhegye. Néhány nappal később Debrecenbe a WÜRTH-nél volt dolgom és vettem egy maréknyi behajtóhegyet. 4 méretből 5-5 darabot. Nem volt olcsó, de tudtam, hogy kell!

Amikor megrendeltem a házépítő csavarokat, örömmel konstatáltam, hogy mindegyik dobozban van egy-egy behajtóhegy. Kicsit bosszankodtam, hogy minek vettem egy csomó pénzért, ha úgyis adnak a csavarral.... Kíváncsiságból a dobozban lévő behajtóheggyel kezdtem a munkát, de a tizedik csavar behajtása után kínai barátunk beadta a kulcsot, szépen elforgácsolódott. Repült is nagy ívben...
Így visszaváltottam a jól bevált minőségi behajtóhegyekre. Eddig kb. 500 csavart hajtottam be és még mindig bírják...!

Ezért nem szabad sajnálni a pénzt a jó szerszámokra! Rengeteg időt és pénzt spórolsz meg velük!

4. 
A poszt megírást követően hatalmas szélvihar csapott le a telekre. Ezt akkor láttam meg, amikor reggel kiértem, hogy folytassam a falváz építését. 

Ez a látvány fogadott. Őszintén megmondva számítottam rá, mert egész éjszaka hallottam a vihar tombolását és biztos voltam benne, hogy valamit tönkretett, vagy elfújt, vagy csinált valamit... Nos ez az eset is olcsó hús, de itt a kényszer vitt rá, nem az olcsósítás volt a cél. Aki látott már skandináv építési videót, megfigyelhette, hogy mindenhol felállítanak egy sátrat az eső ellen. Itt is sok eső van, de csak olyan szemerkélős, amitől még lehet dolgozni, de néha jobban rákezdi fél-egyóráig, akkor jó behúzódni valahova, ahol lehet tovább folytatni az adott munkát, vagy átváltani másik tevékenységre, pl. méretre szabni a faanyagot. Amikor hozzákezdtünk az építkezéshez, mi is kerestünk egy sátrat, de csak ilyen "egynyárit" találtunk, más nem volt, ezért is 90 km-t kellett elkocsikázni. A fém vázat teljesen összetörte a vihar, menthetetlen volt, szétnéztem a neten, de csak ehhez hasonlókat találtam. Végül úgy döntöttem, hogy van itt annyi faanyag, hogy összeütök egy sátorvázat belőle, a meglévő ponyva mivel nem sérült, jó lesz rá. Így aztán lett egy régi-új sátrunk.
Elég masszívnak tűnik, de a puding próbája az evés... illetve az esti vihar.

2021. 10. 09.

Kaptam néhány visszajelzést az első résszel kapcsolatban: 

    1., miért építettem be a rossz faanyagot az épületbe?
    2., miért nem fejeztem be a házat?
    3., miért reklámozom a termékeket?

1., Soha nem építek be rossz anyagot. A felhasznált építőfa nem volt penészes, korhadt, sérült, csak a nedvességtatalma volt magas, ami idővel a természetes száradás hatására lecsökken a szükséges mértékig, beépítve nem éri a nap, így kevéssé vetemedik, szépen folyamatosan ki fog száradni.

2., Ha a szerkezetben az előírásnál (16%) magasabb nedvességtartalmú fa kerül beépítésre és lezárásra, ott a levegőben szálló gombaspórák meg tudnak telepedni és fejlődésnek indulnak. Ilyen volt a BM üdülő is a Fodor József utcában. Néhány év alatt szétrohadt az egész. Vagy szárított (drága) anyagot kell venni, vagy előre egy évvel meg kell venni a faanyagot és máglyában hagyni kiszáradni, vagy "lábon" kell kiszárítani, hogy később ne legyen belőle probléma.

3., Nem reklámozok semmit, csak megmutatom, hogy az occsó, kicci, kinai helyett mit érdemes venni, ha az emberfia komolyan szeretne házépítéssel és famunkával foglalkozni....

2022. 03. 18.

Ma kaptam egy telefonhívást Bocskaikertből.

A telefonáló hölgy elmondta, hogy most épített egy mobilházat, és van egy régebben engedély nélkül épült épület is a telken aminek a fennmaradási engedélyét is intézni kellene, de a tervezője nem tudja elintézni és mivel már tavaly beszélt velem telefonon úgy gondolta, hogy megkér, intézzem el én. 

Ekkor ugrott be, hogy tényleg hívott a hölgy, hogy meg kellene tervezni az új házát. Elmondtam neki, hogy kb 2 hónap alatt tudom megcsinálni a tervdokumentációt kompletten, szakági tervekkel együtt, ÉTDR feltöltéssel, nyomon követéssel, és még a használatbavételt is be szoktam vállalni. Amikor megmondtam az összeget, azt válaszolta, hogy egy másik tervező fele ennyiért is elvállalja, de ha aktuális lesz, akkor visszahív.
Úgy gondolta, hogy most lett aktuális. De sajnos én más dolgába nem szeretek beleszólni. Oldják meg olcsóbban....


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS

A tervező kiválasztása