A tervező kiválasztása

4., fejezet

A tervező kiválasztása

Szintén egy fontos dolog a tervező kiválasztása. 
Ez alapból az építészt jelenti, mivel Ő fogja össze a többi (szakági) tervezőt, valamint Ő adja meg az alapot a többi tervezőnek és Ő dolgozza be a tervbe a többi tervező által megadott műszaki adatokat. Ezért nagyon fontos a jó építész tervező kiválasztása. 40-50 millió forintról fog dönteni! Ha rossz tervet ad ki, akkor lesz egy 40-50 milliós rossz házad!

A kiválasztás hasonló, amikor barátot, vagy barátnőt választ magának az ember. Első szempont a külcsín. Tetszik-e vagy sem. Nem az építész, hanem az általa tervezett ház!!!

Több lehetőség van egy építészt megtalálni a sok közül. Legegyszerűbb a neten keresgélni különböző képes oldalakon (pl: pinterest) vagy a közösségi oldalakon stb. Kereshetsz tervezőt az Építész Kamara https://eugyintezes.mekon.hu/index.php?u=nevjegyzek&m=kereses&f=kereso weboldalán is.

A legjobb, ha már meglévő épületet nézel meg és amelyik megtetszik, oda csengess be, mond el a tulajnak, hogy építkezés előtt állsz, nagyon megtetszett Neked az Ő háza és Te is HASONLÓT szeretnél építeni. Ne azt mond, hogy ILYET, mert senki szeretné, ha másnak is ugyanolyan háza lenne, mint az övé. Láttál már két nőt egy helyen ugyanolyan ruhába???? Na ugye! Persze soha nem lesz két egyforma ház, mert mindenkinek más az ízlése.

Amikor a legutóbbi földszintes minimal stílusú házamat építettem jött egy kedves fiatal hölgy, hogy nekik is ugyanilyen ház kell! Csak kisebb és emeletes és garázs meg konditerem is kell bele…..

Nos! Ha segítőkésznek mutatkozik a tulaj, kérd el tőle a tervezője elérhetőségét.

Fontos, hogy ne ragadj le egy tervezőnél!

Az a legjobb, ha olyan tervezőt keresel, aki maga is dolgozik kivitelezőként, mert sokkal jobban ismeri a lehetőségeket, részleteket, mint az, aki csak a 10. emeleti irodában ül egész nap. Így nem kell attól tartanod, hogy az építés közben jönnek elő problémák, ami miatt néhány hétre, hónapra le kell állni…..

Ahogy a telekvásárláskor, itt is gyűjts össze néhány elérhetőséget. Keresd meg Őket, kérj időpontot, beszélgess velük. Lehet, hogy már a telefonban szimpatikus lesz egyik-másik, vagy nem. Miért mondom ezt? Akár 8-10 hónapig is együtt fogtok dolgozni. Gondolod, hogy egy „antipatikus fiatalemberrel” menni fog?

Az is fontos, hogy mikor akar veled szerződést kötni. Rögtön az első találkozáskor, vagy csak később, amikor megismer Téged és az elképzeléseidet. Nagyon nem mindegy, hogy az első alkalommal odaláncolod magad, vagy hagysz egy kiutat ha valami nem tetszene.

Én például először csak beszélgetek az építtetővel. Meghallgatom mit szeretne és már ott el tudom dönteni, hogy akarok-e vele dolgozni vagy sem. Ugyanis kettőn áll a vásár! A tervező is válogat az ügyfelek között, mert neki sem mindegy, hogy kinek mit tervez.

Van, aki azzal keresett meg, hogy:
-        Aztán mennyiért rajzol nekem egy házat?


-        Ingyen, - feleltem, majd rajzoltam neki valami hasonlót és elköszöntem.

Ha azt látom, hogy tudunk együtt dolgozni az elkövetkezendő 8-10 hónapban (melyből a tervezés cca 2-3 hónap, a többi a tervezői művezetés a kivitelezés során) elkészítem a vázlattervet és ha tetszik Neki, akkor egy látványtervet is.

Ha ez is elnyeri mindkettőnk tetszését, csak akkor kötünk tervezési szerződést. Ekkor esedékes az építész tervezési díj első fele. Ezt követően felgyorsulnak a történések és 60-90 nap alatt elkészítjük a szakági tervezőkkel a komplett tervdokumentációt, feltöltöm az ÉTDR-be és kiszámlázzuk a maradékot. 

Habár 2019 november 24-e óta a 300 m2-t meg nem haladó sajátcélú lakóépületek esetében nem kötelező az Enapló, én erősen szoktam ajánlani. De erről majd egy későbbi fejezetben. 

Tervezést pedig kizárólag tervezői művezetéssel szoktam elvállalni. Ha valaki megkérdezi miért, csak azt szoktam kérdezni: Te értesz hozzá? Persze hogy nem. Kell Neked egy „saját” ember, aki képviseli az érdekeidet a kivitelezés során, nemutolsó sorban pedig azt ellenőrzi, hogy a saját tervei szerint készül-e a ház. 

Van egy mondás a kivitelezők között: A kivitelező a be nem épített anyagon és az el nem végzett munkán keresi a legtöbbet! Nos, hogy minden betervezett anyag a helyére kerüljön és a munka megfelelő minőségben legyen elvégezve, erre kell a tervezői művezetés. 

2021. szeptember 13.

Egy kiegészítés ehhez a fejezethez.
A héten két építtetővel történt beszélgetés adta az apropót ennek a posztnak a kiegészítésére.

1., Az egyik építtető néhány hónapja megkeresett ajánlás alapján. Elmondtam neki, hogy mennyiért és milyen ügymenettel tudom vállalni a könnyűszerkezetes favázas háza tervezését. Néhány napig beszélgettünk, majd eltűnt. Megtudtam, hogy nem tetszett neki az, hogy a kommunikációt zárt privát facebook csoportban bonyolítom, illetve a fő ok az volt, hogy sokalta a 300 000.-es tervezési díjat is. Inkább keresett egy másik tervezőt, aki "olcsóbban" elvállalta a tervezést. A probléma csak az volt, hogy a másik kolléga csak akkor látott favázas könnyűszerkezetes épületet, amikor gyerekkorában az úttörő táborban nyaralt. Nem értette a technológiát, valamint benézte a telek beépíthetőségét és egyéb előírásokat is. Persze a tervezési díjat, több mint 500 000.- forintot felvette, majd eltűnt. Emberünk üzent, hogy mégis csak Nekem kellene megcsinálnom a terveket. Elküldtem Neki az új tervezési ajánlatot:

1., telek beépíthetőségének vizsgálata 150 000.-
amennyiben beépíthető:
2., építész engedélyezési tervek: 500 000.-
3., szakági tervezés cca 450 000.- 
kommunikáció zárt privát facebook csoportban

2., Egy másik építtető szintén ajánlás alapján keresett meg. Az ajánlás alatt azt értem, hogy az egyik kivitelező, akivel már régóta együtt dolgozok megadta az ügyfelének az én elérhetőségemet azzal, hogy az Attila érti és ismeri az építési technológiát, most is épít egy ilyen házat, nyugodtan megbízhat benne, mert jól dolgozik. 
Az építtetővel megbeszéltük a tervezési folyamatot, elmagyaráztam neki a könnyűszerkezetes technológiák közötti különbségeket, majd rátértünk az árra. A végén azzal váltunk el, hogy egy ismerősének olcsóbban tervezték meg a házát és majd még gondolkozik rajta, egyenlőre csak a helyszíni szemlét szeretné, utána majd meglátjuk.... Hát kíváncsi leszek. 
Néhány hete jártam úgy, hogy az ügyfélnek elkészítettük a helyszíni szemle után a vázlattervet amit el is fogadott, majd amikor elküldtem Neki a tervezési szerződést aláírásra, kinyögte, hogy még egy másik tervezővel is konzultál.... További jó konzultálást kívántam neki és töröltem a munkát a sorból.

Ha szeretnél terveztetni, keress bizalommal: 0630-9792185
A következő fejezetben a tervezési folyamat rejtelmeibe avatlak be.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS