"Vizsga" Svédországban

 A svédországi építkezés egyik apropója, hogy szerettem volna megismerni és megtanulni a könnyűszerkezetes építési módot úgy, ahogy a profik csinálják. 

Ahogy azt már korábban is leírtam, itt minden egy adott rendszer


(https://www.traguiden.se/) szerint van kitalálva és legyártva, hogy a kivitelező minél egyszerűbben, gyorsabban és lehetőleg hiba nélkül tudjon összerakni egy házat.

A pontos, szakszerű és a svéd előírásoknak megfelelő kivitelezést Krister


a műszaki ellenőr és Per-Ake 

az önkormányzat műszaki osztályának munkatársa jött ellenőrizni.

A műszaki ellenőr minden nagyobb folyamat elvégzése után megjelenik, leméri, megnézi az elvégzett munkát, majd értékeli és ha rendben van, akkor megbeszélik a következő munkafázist, míg az önkormányzat csak háromszor jön ki ellenőrízni. 

1., alapozás betonkiöntése előtt (kérni kell az ellenőrzést és a bemérést)

2., szerkezetkész állapot (tető, falak, nyílászárók) elérésekor

3., használatbavételkor

Nálam az első alkalom már megvolt, a másodikra most került sor. Nagyon izgultam, hogy jól sikerüljön, hiszen ha hibát találnak az sok-sok plusz idő és pénz, valamint igen kellemetlen az ember szakmai tudására nézve. Ezért is mindent a svéd szabvány alapján csináltam, szinte szóról szóra.

Ez olyan mint egy vizsga. A műszaki ellenőr és az önkormányzat munkatársa egy lista alapján tételesen átnézi az egész épületet, megvizsgálnak és lefotóznak mindent, hogy egy későbbi (akár több év múlva felmerülő) probléma során igazolni tudják a szakszerűséget, vagy ha nem megfelelő a kivitelezés a visszabontás jogszerűségét.

Per-Ake végigjárta az épületet, minden csomópontot átvizsgált, ellenőrízte a méreteket, az illesztések pontosságát, a beépített anyagok minőségét. Közben kérdezett, hogy ezt miért így, azt miért úgy csináltam, hova mennyi és milyen kötőelemet tettem, hogyan fogom a párazárást megoldani a falaknál és a nyílászáróknál, stb. Olyan volt mint egy gyakorlati vizsga, csak a tételhúzás maradt el. Közben a műszaki ellenőrrel is egyeztetett, de svédül, így ebből nem sokat értettem. Mutogattak, fényképeztek, egyeztettek, papírjaikat nézegették. Amíg Per-Ake a külső részt vizsgálta, addig Krister közölte, hogy a dokumentáció hiányos, mivel csak a víz-, és fűtésszerelésről van meg a kivitelezői nyilatkozat, a többi szerkezetről nincs. Mondta, hogy tudja, hogy egyedül építem, de akkor is meg kell lenni az ellenőrzési terv szerinti nyilatkozatoknak. Azt javasolta, hogy a hét második felében ugorjak be hozzá egy kávéra és akkor mindent részletesen átbeszélünk. 

Amikor Per-Ake visszajött, még ellenőrizték a nyílászárókat, majd közölte, hogy részéről minden rendben van, sikeresen "vizsgáztam" és erről a "bizonyítványt" is megküldi. A többit beszéljem meg Kristerrel.

Néhány óra múlva megérkezett az igazolás, hogy az épület műszakilag rendben van, megtanultam a tananyagot és sikeresen tudtam alkalmazni.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS

A tervező kiválasztása