Apróságok

Segítség érkezett:

Mivel a tetőszigetelés nem az erősségem, felhívtam néhány ismerősömet, hogy tudnának-e ajánlani valakit, aki jobban ért hozzá mint én. A sima tetővel nincs gondom, csináltam már párat, de amikor 20 sarokcsomópont van 52 méreten, akkor kiakad az emberfia. Az egyik kivitelező ismerősöm beajánlotta az egyik "emberét", akivel régebb óta együtt dolgoznak és nagyon meg van vele elégedve. Feri ki is jött és 3,5 nap alatt nagyot haladtunk. Befejeztük az alátétlemez csomóponti kidolgozását és letettük a felső vízszigetelő lemez nagy részét.

 



A tető így már nem ázik be, csak néhány csomóponti részletet kell megcsinálnom, de azt megmutatta, miként kell. 

A vírus bekavar

A visszaúttal volt egy kis gondunk. Mivel Ferinek nem volt oltása (kifelé otthoni PCR teszttel jött) indulás előtt egy nappal itt is kellett csináltatni egy tesztet. Megnéztük a neten, hogy hol lehet. A közeli városban a patikában hírdették. Máté felhívta a központot és mondták, hogy igen, csinálnak PCR tesztet. Munka után kocsiba ültünk és még zárás előtt beugrottunk a patikába. Ott közölte a patikus, hogy csinálnak tesztet, de csak antigént, PCR tesztet nem. Elmentünk az egészségügyi központba, de az persze zárva volt... A legközelebbi tesztelő hely a 65 km-re levő reptéri benzinkúton volt. Ismét Máté! Felhívta a kutat, hogy megtudja meddig van nyitva a teszt állomás (ami egy kisbuszból volt kialakítva). A kutas közölte, hogy nonstop! Hurrá! Kocsiba ültünk, és elmentünk a reptéri kútra. A busz zárva volt...! 



Pont jött egy fiatal arab srác, aki közölte, hogy tényleg nonstop nyitva tartás van, de most technikai okokból zárva van, Ő is csak néhány dobozért ugrott át Göteborgból, de holnap délelőtt 10-kor már nyitva lesz és 2 óra alatt meg is csinálják a tesztet, úgyhogy a 16:15-ös gépet kényelmesen eléri Feri. Ennek tudatában másnap 11-ig dolgoztunk és délre már a tesztelő kocsinál voltunk. Ott közölte a tesztelést végző hölgy, hogy csak este 6-ra lesz meg a PCR teszt eredménye, de az antigén teszt meg van egy fél óra alatt és ki tudja adni EU-s QR kóddal amit a svéd reptéri hatóság elfogad, ráadásul negyed áron.... Amíg készült a teszt, beugrottunk a közeli mekibe.

Babel

A meki tele volt, alig találtunk asztalt. Az amerikai kajáldában mögöttünk lengyelek, mellettünk arabok, előttük filippínók, a másik részen németek és svédek ették a hamburgert....

A reptéren

Amikor kész volt a teszt, megbeszéltem Ferivel, hogy mivel nincs csomagja, ne menjen a felvételi pulthoz, hanem egyenesen menjen a kapuhoz és a repülőjegy QR kódjával csekkoljon be. Így hátha nem kérik a tesztet. A biztonság kedvéért a parkolóban várakoztam, nehogy a reptéren ragadjon. Szerencsére csak a jegyét ellenőrizték, a svéd rendészt nem érdekelte, van-e tesztje vagy sem...

Érdekesség:

a Budapest Göteborg repülőjegy 3590 Ft

Karcag Budapest vonatjegy 3760 Ft.

Mert magyarok mindenhol vannak....

Két jegesmedve találkozik az északi sarki jégmezőn. Méregetik egymást, mennek körbe-körbe, mígnem az egyik megcsúszik és ennyit mond : B*sszameg! Mire a másik: Te is magyar vagy?

A szomszéd faluban az ABC-ben (ICA) nézegettem, hogy mit kellene venni, amikor a mellettem álló két hölgy magyarul szólalt meg. Gyorsan összeismerkedtünk. Kiderült, hogy az egyikük már lassan 20 éve él itt, míg a másik csak 3 éve költözött Gallstadba. Amikor kérdezték, hogy én honnan jöttem, kiderült, hogy Ildikóval van közös ismerősünk Berekfürdőben. Milyen kicsi a világ!

Fika

A svédek őrült tempóban tudnak dolgozni, de néha megállnak pihenni. Megisznak egy kávét, esznek hozzá egy kis süteményt. Ez a fika (fíká). Vasárnap a szomszéd Matilda ugrott át a 4 éves kislányával, aki kávét és süteményt hozott, hogy jobban menjen a munka.

Nyílászárók

Már régóta a CZI-VÉ kft-től  (+36306864629) rendelem a nyílászárókat a különböző építkezéseimre. Megbízhatóak, jó áron dolgoznak és nincs garanciális probléma. Most is tőlük rendeltem a házamhoz a homlokzati nyílászárókat. A vállalt 6 hét helyett már 4 hét után kész volt a cucc, csak a szállítást kellett intéznem. A www.fuvarborze.hu oldalra tettem fel az ajánlatkérésemet a rendeléssel egy időben. Jött is egy kedvező ajánlat 585 euro+Áfa összeggel. Megbeszéltem a szállítóval, (aki törte a magyart) hogy honnan hova mikor mit kell szállítani. A szállítás előtt két nappal kaptam egy emailt, hogy a szállítási díj 1200 euro lesz. Azonnal új szállítót kerestem. Néhány telefon után az egyik Svédországban élő magyar ügyfelem révén a közeli városban találtam egy magyar fuvarozót, aki ajánlott egy másik vállalkozót, akinek az ismerőse (3P-TRANSPORT) elvállalta a fuvart, és a tervezetthez képest egy hét csúszással 480 euróért megérkezett a kalodába csomagolt

 


7 ablak és egy ajtó.
De a targonca nem jött. Így kézzel kellett leszednünk a kamionról az ablakokat, amivel az utolsó darabig nem is volt gond, bár a szomszéd svéd srác nem volt hozzászokva ilyen munkához és minden darab után kért pár perc szünetet. 



Az utolsó ablak 210 * 210 cm-es háromrétegű üvegezésű és 300 kg-os volt. Nem könnyen, de megoldottuk. Szerencsére a sofőr jó fej volt és végig segített! A kimaradt pallókból rámpát építettem, a spanifert rácsavaroztam és úgy csúsztattuk le a platóról. A házig a többi pallóból készítettem "csúszdát" és méterenként nekifeszülve sikerült hármónknak és az ablaknak megtennünk a cca 10 m-t negyed óra alatt. 



Két napig kentem magamra a Voltarent....

Murphy törvénye

Egy korábbi bejegyzésben írtam a munkavédelem fontosságáról. Egy építkezésen nem az a kérdés, hogy történik-e baleset, hanem az, hogy mikor. Eddig is voltak apróbb sérüléseim annak ellenére, hogy használom a védőeszközöket, de most komolyabb baj történt. Mindig összeszedem a csavarokat, szegeket, nehogy valamibe vagy valakibe beleálljanak. Csak egy szeget nem vettem észre és az megtalálta az acélbetétes cipőnek azt a pontját, ahol éppen nincs betét a hajlékonyság biztosítása miatt. 



Szerencsémre "csak" egy 45-ös szeg volt, de az is elég kellemetlenül állt bele a talpamba. Alig tudtam lehúzni a cipőt. Lekezeltem a sebet egy kenőccsel, sántikáltam néhány óráig, de nem lett súlyosabb következménye.

A villanyáram

Megkaptam a villanyáram bekötésre az ajánlatot.
A bekötés díja szőröstől-bőröstől (tervezés, aszfaltbontás, földmunka, kábelfektetés, helyreállítás, csatlakozószekrény, ügyintézés, stb) 37500 kr. Ami így elsőre sok, de itt ez 1-1,5 havi átlagkeresetnek felel meg, ami megegyezik az otthoni arányokkal.
Az áram ára két tételből tevődik össze. Én 25 A-t igényeltem a villanyszerelőm ajánlata alapján. 

Ennek a évi alapdíja 6870 kr, akkor is, ha nem használom, az elfogyasztott áram ára 30,5 öre, vagyis 0,305 kr.

A jelenlegi házunk áramfogyasztását alapul véve ahol szintén minden "árammal megy" várhatóan havonta 1000 kW lesz a fogyasztás.

A várható villanyszámla: (6870/12)+305= 877,5 kr (32 500 Ft) vagyis 1 kW 32,5 Ft-ra jön ki. 
Ezért van itt mindenhol villanyfűtés!!! 
Az áramellátással pedig nem sok probléma lehet, hiszen jelentős része vízierőművekből és szélerőművekből, a másik része pedig az óriási mennyiségben importált hulladék korszerű hőerőművekben történő elégetéséből származik. A jelenlegi ismereteink alapján ezek kifogyhatatlanok... és nem függenek más országok vezetőinek kénye kedvétől.

A kivitelezés mostani szakaszát az időjárás határozza meg. Mivel egy napon belül esik, süt, fúj, meleg van és hideg, így mindig azt a munkafolyamatot csinálom, amit lehet.

Ha nagyon esik, akkor bent a homlokzati lambériát szabom méretre és festem, ha csak kicsit, vagy csak hideg van, akkor rakom fel a homlokzatra a már lefestett lambériát.

 




Ha süt a nap, akkor a tetőszigetelést csinálom. 

4460 korona

Krisztián a villanyszerelőm szervezett egy összejövetelt a közeli Manstad közösségi házába. Ez egy olyan épület, amit az emberek kibérelhetnek egy-egy összejövetel, névnap, buli, esküvő, stb céljára, hogy ne otthon legyen felfordulás, hanem egy olyan helyen ami direkt erre a célra van. Szép, tágas, kulturált épület konyhával, étteremmel, színpaddal, tiszta vizesblokkokkal. Akár 60-70 km-ről is jönnek ide emberek.




A közelben élő magyaroknak szerveződött a buli, a legfiatalabb részvevő 3 éves, a legidősebb már túl volt a 80-on is. Jó volt egy kis változatosság, sok itt élő embert ismertem meg. A buli batyusbál-ként volt meghirdetve, de volt lángos is az egyik magyar street-food-os vállalkozó a Femobla Bageri jóvoltából. A tombola teljes bevételét a szervezők egy magyarországi rákos gyerekeket segítő intézetnek utalták át.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS

A tervező kiválasztása