Újabb álmom volt

Folyamatosan dokumentálom és megosztom a közösségi médiában a házunk építésének történetét. Egyrészt ahogy az első fejezetben is írtam azért, hogy a laikusok, az építőipari iskolások, valamint az építőiparban dolgozók képet kapjanak arról, hogy mi is kell egy építkezéshez, milyen fázisok vannak, mi után mi következik. Ez jó azoknak az ügyfeleimnek akiknek tervezem a házukat, mivel kevesebbet kell magyaráznom a folyamatokat, elég ha csak belinkelem az adott fejezetet, és jó azoknak, akik építkezésen törik a fejüket, így vagy kedvet kapnak hozzá, vagy elmegy a kedvük tőle :-).

A plusz a dologba, hogy a svéd életről, a svéd kivitelezési előírásokról is mutatok érdekességeket. 

Persze van egy kis csavar a dologban. A svéd előírások a dokumentálásban eltérőek, ha az ember magának épít és akkor ha egy cég épít eladásra.

Ez a bejegyzés ezt világítja meg egy kicsit.

A blog természetéből adódóan néha vannak hozzászólások, amik előre mutatóak, és olyanok amelyek nem igazán.

Tegnap előtt kaptam egy kérdést/hozzászólást az egyik fürdőszobai részhez. Egy tőlem majd 400 km-re élő svéd vállalkozás magyar társtulajdonosa érdeklődött a fürdőszoba kialakítással kapcsolatban, majd kioktatott a svéd előírásokról, közölte, hogy így nem fogok használatbavételi engedélyt kapni és különben is hogy gondolom én, hogy majd csak úgy kapok certifikációt az elvégzett munkára és különben is...... 

Máskor is kaptam ilyen jellegű hozzászólásokat, de azok segítő jelleggel és normális hangvétellel történtek, melyeket mindig örömmel vettem és megköszöntem. Ez azonban más volt. Először úgy gondoltam, hogy válaszolok rá, de aztán úgy döntöttem, hogy alszok rá egyet....

Lacival a vizes kollégával este 11-ig csináltuk a szerelvényezést. Amit tudtam segítettem, amit nem, azt kérdeztem....


a hőszivattyú kültéri egysége a talajtól minimum 30 cm-re ki lett emelve, így védve a hótól. a kondenzvíz az alatta futó NA 110-es csapadékvíz elvezető KPE csőbe van vezetve a felfagyás megakadályozása érdekében 


a vízóra a házon belül van az osztó felett egy papír plombával, a vezetékeket itt egy helyen lehet elzárni, így kiküszöbölik a sarokszelepek meghibásodásából eredő leázásokat. A szerelvényszekrény alja egy folyékony gumi szigetelést kap a szomszédos fürdőszoba irányába lejtetve egy átvezető 20 mm-es csővel, hogy egy esetleges csőtörés esetén a kifolyó víz ne a lakásba, hanem a fürdőszobába follyon, onnan pedig a zuhany összefolyón keresztül a csatornába. 


a kerti csap a házból "jön ki" úgy, hogy az elzáró szerelvénye a belső fűtött oldalon van,
alatta a hőszivattyú vezetékeinek védőcsövei vannak

Fáradtak voltunk mind a ketten amikor beestünk az ágyba (Laci a nappaliban én a hálóban)

Lehet, hogy a fáradság miatt de furcsa álmom volt.

A számítógép előtt ültem és írtam a választ a kioktató üzenetre, közben eléggé mérges lehettem, mert a betoppanó műszaki ellenőröm,


Krister azt kérdezte:

- Mitől vagy ilyen ideges?

Elmeséltem neki a történteket. Ő megnyugtatott, hogy nem kell idegeskednem, mert a svéd előírások szerint ha magamnak építem a házam, akkor nem szükséges certifikáció, elég ha dokumentálom amit csinálok. 

- Az meg rendben van, mert szoktam olvasni a blogodat. - mondta hamiskás mosollyal.

Megbeszéltük, hogy a használatbavételi eljárásra miket kell még megcsinálnom, majd csak úgy mellékesen megkérdezte, hogy melyik cég az akitől a kioktatást kaptam? Megmondtam neki, majd elment, de az ajtóból még visszanézett és a szokásos hamiskás mosollyal a szája szélén így szólt:

- Ti magyarok olyan furcsák vagytok....

Eltelt 4 hét, eljött a használatbavételi eljárás napja. Megérkezett Krister és Per-Ake

a műszaki osztály vezetője. Alaposan átnézték a házat, elkérték a dokumentumokat, majd közölték, hogy minden rendben van, megkapom a használatbavételi engedélyt. Majd összenéztek és Krister a szokásos hamiskás mosollyal csak ennyit mondott:

- Ti magyarok olyan furcsák vagytok....

- Miért is? - kérdeztem.

Per-Ake vette át a szót. Elmesélte, hogy kíváncsiságból utána néztek annak a cégnek, akinek a társtulajdonosa finoman szólva ledorongolt a szerinte szabálytalan dokumentálás miatt. 

Kiderült, hogy a cég másik magyar tulajdonosa (a férj) burkoló, de nincs jogosultsága Svédországban önállóan burkolási és szigetelési munkát végezni, mivel hiába élnek itt több éve, nem tanulta meg a nyelvet és így nem tudta letenni a burkolói és szigetelői szakvizsgát, ami a certifikáció kiállításához szükséges. Ezért egy másik szakitől "vették meg" alkalmankét 2-3 000 koronáért a certifikációt, és adták át a megbízónak. A digitalizációnak köszönhetően gyorsan le tudták nyomozni, hogy több esetben is, a certifikáción szereplő dátum idején az azt kiadó szakember nem tartózkodott Svédországban, így a munkát sem végezhette el. Ezért a céget olyan bírsággal sulytották, hogy a tulajdonosoknak el kellett adniuk az új házukat, továbbá minden nemű vállalkozást megtiltottak nekik Svédországban, ami miatt gyorsan visszaköltöztek Magyarországra...

Ekkor egy kocsi ajtó csapódásra lettem figyelmes. Álmosan nyitottam ki a szememet és láttam, hogy a szomszédom indul munkába, én pedig az ágyban fekszem az előző napi munkától fájó derékkal és a történteken gondolkodom.

Miközben kikászálódtam az ágyból örömmel konstatáltam, hogy ez csak egy álom volt.....

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS

A tervező kiválasztása