Fordított kultúrsokk

November 7-én összepakoltam a szerszámokat, a lakókocsit a kempingből áthúztam a ház mellé, felakasztottam a futót és indultam haza.



Négy és fél hónap svédországi feeling után izgalommal vártam a fordított kultúrsokk hatásait.

Az út szinte eseménytelenül telt. Az utak simák voltak, a közlekedési partnerek udvariasak, előzékenyek, az unalmat az Árnyék podcast és a Bezzeg a svédek hallgatásával próbáltam megtörni, ahol az egyik adásban a fordított kultúrsokkról is szó volt.

Mi a kultúrsokk?

"A kultúrsokk (vagy kulturális sokk) fogalma 1960-ból ered, egy kanadai antropológus, Kalvero Oberg tollából. Definíciója szerint a kultúrsokk egy „olyan foglalkozási betegség, ami akkor lép fel, ha valaki külföldi kiküldetésbe kerül; az a feszültség (szorongás) idézi elő, amit a társas interakcióban megszokott jelek és jelzések elvesztése okoz. Sajátos szimptómákkal jellemezhető és kezelést igénylő betegség.” Valószínűleg mindannyian tapasztaltunk már hasonló működést magunkon bizonyos „társas interakcióban megszokott jelek és jelzések elvesztése” során. A kultúrsokk alapvető eredője ugyanis nem az utazás, hanem sokkal inkább a korábban magunkévá tett és biztosan elsajátított társas normák felborulása, a miénktől eltérő értékrendszerrel való hirtelen találkozás, és a kérdés: hogyan alkalmazkodjunk hozzá, és egyáltalán kell-e hozzá alkalmazkodnunk?"

Már sötét volt amikor átléptem a szlovák-magyar határt. 

Egyből éreztem a különbséget. Az üres utánfutó egyre jobban kezdett el pattogni az autópálya aszfaltján. Kátyú-kátyú hátán, a foltozásokat már nem is említem.

Hazai zenét és rádiót akartam hallgatni, így a podctast helyett az FM gombot nyomtam meg. Azonnal megszólalt egy hang magyarul észak-koreai posztkommunista / fasiszta stílusban "A brüsszeli vezetők azt ígértek, hogy nem vetnek ki szankciót az energiára. A nyáron mégis megtették...... Ön mit gondol erről? Töltse ki a nemzeti konzultációt!" 

Mit gondolok róla? Mit gondolok arról, hogy Orbán Viktor megszavazza a szankciókat, majd oda szarik ahonnan eszik? Illetve csak enne..... Szórakozz a ..... anyáddal, ne velem, az erre költött milliárdokat meg használd fel a szociális otthonok, kórházak, iskolák felújítására, támogatására. Hát ezt gondolom.

Az első benzinkútnál megálltam tankolni. Egyből odasomfordált 2 román cigány, parfümmel meg valami ketyerével, hogy segítsem ki őket, mert nem tudnak tovább utazni. Csak legyintettem, de bennem végigfutott egy gondolat: "De jó, újra itthon vagyok....!"

Tudtam, hogy már nem érek haza, meg másnap Pesten van két megbeszélésem, ezért felhívtam Mátét, hogy keressen a környéken egy olyan szállodát vagy panziót ahol van étterem és zárt parkoló. Szerettem volna enni egy jó túróscsuszát füstölt szalonnával és az utánfutót sem akartam az utcán hagyni.... ez már nem Svédország!

Pár kilométerre talált is Máté egy a fenti feltételeknek megfelelő ***-os panziót. Az oda vezető út felért egy rallycross pályával.


De jó! Itthon vagyok.

A recepciós nagyon kedves volt, dacára a késői 19:30-as időpontnak. Mondta, hogy 20:00-ig van vacsora. Így gyorsan lepakoltam a szobában és mentem vacsorázni. Közöltem, hogy csak egy túrócsuszát szeretnék füstölt szalonnával. 

- Az nincs!  felelte röviden. 

- Nem lehetne mégis? kérdeztem. 

- Nincs hozzá alapanyag. válaszolta kissé ingerülten, de még mindig udvariasan.

- Jó, akkor hozzon valamit. nyugodtam bele a megváltoztathatatlanba.

Frankfurti leves volt csirkéből készült sertéstokánnyal a menü.

Az egyik hölgy a reggeliző pultot rendezgette, csörömpölve készülve a másnapra.

De jó! Itthon vagyok.

Vacsora után felmentem a szobába. Végre jól fog esni egy forró zuhany. A zuhanyzó mennyezete penészes volt, elszívó nem volt, a mosdónál felszerelt szappanadagoló üres, a zuhany tusfürdő tartója leszakadt, a lefolyó el volt tömődve, de legalább újra itthon vagyok!


A fűtés ment, kellemes meleg volt a szobában, a keringető szivattyú sugárhajtóműre emlékeztető hangjára próbáltam elaludni. Nagy nehezen sikerült, de reggel ötkor már ismét fenn voltam. A sugárhajtómű még dolgozott, majd 7 órakor csend lett. 

De jó! Itthon vagyok.

Megnéztem a térképen, hogy legkésőbb 8:00-kor kell elindulnom, hogy az első tárgyalásra pontosan tudjak megérkezni. Fél nyolcra összeszedtem magam, a csomagomat beraktam a kocsiba és elindultam reggelizni. Az étterem ajtaja zárva. A recepciós pult mögül egy szőke hölgy kiabált és mutatta a két kezén: Nyolckor nyitunk!

Visszakiabáltam: nem lehetne korábban, csak egy müzli és kávé!

Nyolckor nyitunk! ismételte erélyesebben.

Ekkor meglobogtattam a szoba kulcsát. Erre kijött, szó nélkül elvette ....

De jó! Itthon vagyok.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS

A tervező kiválasztása