Határidők és egyéb érdekességek

 


2016-tól tervezési szerződéssel vállalok munkát.

Korábban a megrendelővel csak egymás szemébe néztünk, kezet fogtunk "oszt jónapot" ment minden a maga útján.

De közbejött a NAV és az Építész Kamara. 

A NAV előírta, hogy 200 000.- Forintnál magasabb összeg esetén csak írásos szerződéssel lehet (többek között) tervezési munkát végezni.

Az Építész Kamara mint jó gazda, összeállított egy minta tervezési szerződést, amit a mai napig használok, csak a megrendelő, a telek adatait és a tervezési díjat szoktam módosítani. 

https://mek.hu/index.php?link=mintaszerzodesek


A Kamara jogásza állította össze. Elejétől a végéig 11 oldal. Párszor nekifutottam, hogy végig olvassam, de igazából csak pár napja olvastam végig tüzetesebben.

Az apropót az egyik Budapest közeli településen lakó megrendelőm adta.

2021 március 11-én kötöttük meg a tervezési szerződést ugyanúgy, ahogy a többi megrendelővel, majd hozzákezdtünk a tervezéshez. Mindezt a facebook-on egy zárt privát csoportban, illetve email-ekben, valamint telefonon, amit mindig beírtam a csoportba, hogy a kollégáim is megkapják az infót, illetve legyen nyoma, hogy mikor ki mit mondott.

2017-ben már jártam úgy, hogy a megrendelőm mondvacsinált (határidőcsúszás, nem megfelelő terv elkészítése, stb...) okokra hivatkozva követelte vissza az addig kifizetett tervezési díjat. Mivel nem tartottam valósnak a követelését, "felnyomott" a Győr-Moson-Sopron Megyei Iparkamaránál, ahol békéltető tárgyalást hívtak össze azzal, hogy igazoljam vagy cáfoljam a "felperes" állításait. 

A megadott napon a megrendelővel együtt megjelentem a Kamara jogásza előtt. Tájékoztattak a tényállásról, illetve a megrendelő előadta, hogy milyen sokat csúsztam a határidővel, nem adtam adatokat, rossz tervet csináltam, stb.

Erre nem szóltam semmit. Elővettem a csoportból kinyomtatott teljes levelezést, ahol óra:percre meg volt, hogy ki mikor mit mondott, küldött, illetve a megrendelő bejegyzése, hogy a tervet elfogadja.

A jogász szembesítette a tényekkel a megrendelőket. A férj csak ennyit mondott: "Gyere Anya ez most nem jött be."

A jogász elnézést kért az eljárásért, majd a kinyomtatott facebook posztokra mutatva fülig érő szájjal megjegyezte: Ez baromi jó!

No de vissza a mostani megrendelőmhöz.

A munkát és a megrendelőt az egyik kivitelező "hozta". 

Eddigi tapasztalataim alapján gyorsan, jó anyagokból, jó technológiával egy közepes árszinten dolgoznak.

A tervezési szerződésben 60 napra vállaltam a munkát:

6.1.   A szerződő felek megállapodnak abban, hogy a Tervező a jelen szerződés 1.1. pontjában meghatározott tervszállítást - alap és különszolgáltatásokkal együtt - a véglegesített Jóváhagyási terv elfogadásától (jelen szerződés aláírásától) számított 60 naptári nap alatt köteles a Megrendelő teljesíteni. A határidőbe nem számít bele a hatóságok, szakhatóságok, közműszolgáltatók, stb ügyintézési ideje, valamint a Megrendelőtől kért információ, adat beszerzési ideje. A határidőt minden, a tervezés folyamán a Megrendelő részéről tett módosító kérés, további 3 nappal hosszabbítja meg. A tervszállítás végteljesítés módja, az ÉTDR rendszerbe történő feltöltés a Tervező által. 

Aki felületesen olvassa el a szerződést, az csak a 60 napot veszi figyelembe, ami alapján a teljesítési határidő 2021 május 10.

Már túl voltunk a főépítészi egyeztetésen, előzőleg folyamatosan jöttek a megrendelőtől a módosítási kérések, illetve én is többször kértem tőlük adatot, illetve a módosításokra jóváhagyó választ. Ezek a "luftok" persze nem számítanak bele a tervezési időbe a fenti kiegészítés miatt. Ez azért is van így, hogy nehogy az legyen, hogy a megrendelő 59 napig gondolkozik egy kérdésen és a 60. napon benyújtja a kötbérigényét, vagy egyéb más huncutságot.

Tehát folyamatosan jöttek a módosítások, agyalások, adatkérések, amelyek folyamatosan tolták ki a határidőt. Ennek ellenére 2021 május 11-én kész volt az építészet és az energetika, valamint folyamatban volt a tűzvédelem is. Az építész terveket átküldtem a megrendelőnek, hogy egyeztesse le a kivitelezővel, egyezzenek meg a részletekben árban, stb. Ha megvan a megállapodás, az esetleges módosításokat átvezetem és addigra a többi szakág is elkészül a saját munkarészével. Addig persze megint tolódott a határidő, míg vártam a válaszra.

Főhősünk nem egyezett meg a kivitelezővel, felhívott, hogy lenne egy másik csapat, aki olcsóbban megépítené a házát. Mit szólok hozzá? Mondtam, hogy ha megkapom az új kivitelezőtől az általa használt szerkezet paramétereit, áttervezzük felár nélkül. Ennek nagyon megörült a megrendelő, össze is hozott az új kivitelezővel, aki az alábbi műszaki paraméterekkel "segítette" a munkát:

Alap : Tégla épületnek megfelelő 0.80 cm mély ,0.50 széles vasalva stb mixer beton ....

Falak rétegrend : Homlokzat hőszigetelő rendszer ESP 100 tűzálló nikecell  / OSB 18mm / 10x10 kezelt fenyőgerendaváz /10 cm  tűzálló kőzetgyapot /párazáró fólia /tűzálló gipszkarton .

Födém : tűzálló gipszkarton/ kezelt fenyő fűrészáru 7.5x15 /15 cm  tűzálló kőzetgyapot

Tető : Megerősített  hagyományos sátortető  cserép fedéssel .

ETA - 21 /0206 

Az ETA bizalmat ébresztett bennem, de a fenti anyagválasztás azért gyanakvással töltött el, ezért bekértem a kivitelezőtől az ETA dokumentációt.

Erre kaptam hideget meleget. Ebből sejtettem, hogy az ETA csak kamu, mivel akinek van ilyen, az mindig átküldte, hogy abból tudjunk dolgozni.

A tűzálló nikecell (EPS) pedig mosolyra fakasztott. 22 éves tűzoltói és 26 éves építészi pályafutásom alatt ilyet még nem láttam 😂.

Innentől "eltűnt" a megrendelő, sem telefonra, sem emailre, sem messenger üzenetre nem válaszolt. Energetikus kolléganőm amikor felhívta csak annyit "üzent", hogy majd kapok egy levelet.

Néhány nap múlva a levél megérkezett. "dezsavű" érzésem támadt. Ismét nyomtathatom ki a levelezést......

Az ügyvéd által megírt levélre válaszolva nagy vonalakban ismertettem a dátumokat, kifejtve, hogy ezek alapján nem hogy késésben nem vagyok, de kb. 20 napom van teljesíteni a terv leszállítását. Felajánlottam a jogi képviselőnek, hogy ha az ügyfele kifizeti a jelenlegi állás szerinti igazoltan elvégzett munkánkat, ami cca 550 000.- forint, cserébe megkapja a tervet tovább felhasználásra és akkor nem kell egy új eljárást lefolytatnia. Úgy gondolom, hogy ez korrekt és nagylelkű ajánlat a szerződésben szereplő, erre az esetre vonatkozó passzusban foglaltakhoz képest.

 11.6. Megrendelőnek felróható meghiúsulás jogkövetkezményei:   

Ha a Szerződés Megrendelőnek felróható ok miatt szűnik meg, Tervező jogosult a Szerződés megszűnésének időpontjáig elvégzett szolgáltatásainak, felmerült költségeinek ellenértékére, továbbá meghiúsulási kötbérként a Szerződésben rögzített díj 50 %-ra.

Ez így cca 1 100 000.- forint egy hosszas bírósági procedúrával megspékelve, melynek díját szintén a vesztes fél (megrendelő) fizeti.

Mielőtt valaki azzal vádolna meg, hogy csak a megrendelőre vonatkozva van hátrányos passzus a szerződésben, ide teszem a tervezőre vonatkozó kártérítési kötelezettséget is:

11.5. Késedelmi kötbér       

Amennyiben a Tervező a Dokumentáció átadásával késlekedik, Megrendelőt késedelmi kötbér illeti, mely a 7.1. pontban rögzített, a 2. sz. mellékletben részletezett - késedelembe esett - tervezési munkarész nettó tervezési díjának 0,3 %-a naponta, legfeljebb azonban a 7.1. pontban rögzített nettó tervezési díj 15%-a. Tervező hozzájárul, hogy Megrendelő a kölcsönösen elfogadott késedelmi kötbér összegét az aktuális részszámlába beszámítsa. Nem esik Tervező mindaddig késedelembe, amíg a Megrendelő a szerződésben vállalt kötelezettsége teljesítésével késedelemben van és ez a késedelem a Tervező teljesítését akadályozza.


Szóval! Mielőtt aláírsz egy szerződést, olvasd el részletesen. Ha pedig keménykedni akarsz, még egyszer....


Szerencsére ilyen történet csak minden szökőévben van!

Ha terveztetni szeretnél, (és nem sürgős) keress bizalommal.

0630-9792185



 

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szemétség

BEVEZETÉS

A tervező kiválasztása